Beroepsvereniging
voor zelfstandige
communicatieprofessionals

Verandercommunicatie

Ze nam een slok van haar koffie en ik zag een twinkel in haar ogen verschijnen. “Ik vind het ontzettend gaaf dat ik op zoveel verschillende plekken binnenkom en de ruimte krijg om lastige vragen te stellen” zei ze. “Lastige vragen?” “Ja, van die vragen over dingen die binnen de bedrijfscultuur normaal worden gevonden maar die ik gek vind. Of zaken waarover iedereen zwijgt omdat dat een ongeschreven regel is. Dan ga ik rammelen tot voorbij het ongemak. Die ruimte krijg ik omdat ik vers binnenvlieg en als ZZP’er nooit tot het behang zal behoren”.

“Iedere organisatie heeft een cultuur met ongeschreven wetten. -Zo doen wij dat hier, zeggen de oudgedienden dan-. Wil je het redden in de organisatie dan moet je die cultuur omarmen en er niet tegen in opstand komen. Je leert hoe je je moet gedragen, wat de do’s en de do not’s zijn. En als je een paar maanden verder bent, dan weet je bijna niet meer waarom je bepaalde dingen eerst vreemd vond. Je bent dan onderdeel geworden van de tribe”.

Ze neemt nog een slok en kijkt me aan. “Die ongeschreven regels, die cultuur houdt soms mensen vast in een ongezond patroon. Een patroon dat ervoor zorgt dat een organisatie minder kan excelleren. Dat medewerkers minder excelleren. Als ik door mijn vragen mensen aan het denken kan zetten, de onderstroom boven kan krijgen, dan kan ik helpen om een cultuuromslag te realiseren, om een bezielde organisatie te creëren. Een organisatie waar kwaliteiten gezien worden en mensen weer met passie werken. Hoe mooi is dat!”.

“Lees het boek van Danielle Braun en Jitske Kramer: de Corporate Tribe” zegt ze terwijl we naar de deur lopen. Dat boek leert je organisaties begrijpen vanuit de antropologie. Echt een must voor iedere verander-communicatieadviseur! Ik trek de deur dicht en surf meteen naar bol.com.

Liesbeth Rector