Beroepsvereniging
voor zelfstandige
communicatieprofessionals

Persbericht oprichting

Almere – 5 augustus.

Nieuwe beroepsvereniging

Onlangs is Vifort opgericht, de nieuwe beroepsvereniging voor zelfstandige communicatieprofessionals. Vifort werkt onafhankelijk met als doel actief de belangen van zzp’ers, die werkzaam zijn in de communicatiebranche, te behartigen. De vereniging wordt hierbij ondersteund door de kennis en ervaring van de Stichting ZZP Nederland en Stichting CommTop.

Stichting ZZP Nederland en Stichting CommTop hebben eerder een toenemende belangstelling geconstateerd voor deze groep zelfstandigen. Er werken meer dan 100.000 zzp’ers in deze branche1. Van fotograaf tot tekstschrijver of van regisseur tot designer, allen worden geconfronteerd met snelle veranderingen bij opdrachtgevers. Voor alle partijen is de grote vraag: vakmanschap gekoppeld aan beloning. Opdrachtgevers zien in deze pool van potentiële medewerkers ook veel nieuwe creatieve rollen voorbijkomen. Juist door het grote aanbod van ‘creatieven’ kan het moeilijk zijn een verantwoorde keuze te maken.

Vifort werkt op dit moment aan een vraag-en aanbodpool, waarbij eigentijdse matchingtechnologie via big data een kwalitatieve oplossing biedt. Tegelijkertijd biedt ze de zzp’er ondersteuning in de vele facetten van het ondernemerschap. Ook is het de bedoeling mogelijkheden te creëren om de loopbaan verder te ontwikkelen op basis van eerder verworven competenties. (CommTop NLQF certificering/EVC-traject)

Met de belangrijkste doelstelling voor ogen – belangenbehartiging – heeft het bestuur van de nieuwe vereniging zich als eerste ten doel gesteld een advies te formuleren over een oplossing wat betreft de chaos in de tarieven. Het idee is om alle communicatieprofessionals in te delen naar 4 NLQF-niveaus van de branchestandaard. Ze wordt hierbij ondersteund door haar partners Stichting ZZP Nederland en Stichting CommTop.

1. Naar schatting werkt 65% van de 145.000 professionals als zzp’er. Een gericht onderzoek was tot voor kort niet mogelijk, omdat een meetlat voor de communicatiebranche met niveaus en rollen ontbrak.