Beroepsvereniging
voor zelfstandige
communicatieprofessionals

Marketing voor tekstschrijvers

Om maar met de deur in huis te vallen – ik heb niets met marketing. Als rasechte tekstschrijver ben ik nogal introvert en vooral een goede luisteraar. Maar als ik mezelf niet regelmatig onder de aandacht breng, verliezen mijn (potentiële) opdrachtgevers mij al gauw uit het oog. Iedereen heeft – of ontwikkelt op termijn – een eigen manier van marketing, dus ik kan niet zeggen wat ‘de beste’ manier is. Maar we kunnen elkaar wel inspireren door te vertellen over onze eigen methodes en wat werkt voor onszelf.

Ik heb gemerkt dat ik marketing – en in het verlengde daarvan acquisitie – vooral doe als ik aan het werk ben. Tijdens een opdracht bouw ik aan mijn netwerk, laat ik zien wat ik kan (in de hoop dat mijn opdrachtgevers mij bij anderen aanbevelen) en vertel ik tussendoor wat ik bij andere opdrachtgevers gedaan heb. Voor mij is dit de meest persoonlijke en meest effectieve manier om mijzelf te laten zien.

Daarnaast is het natuurlijk handig om jezelf met enige regelmaat weer ‘top of mind’ bij vroegere en mogelijke opdrachtgevers te brengen. Ik gebruik hiervoor vooral LinkedIn. Het verzinnen van mogelijke onderwerpen voor een post is het moeilijkst; van een businesscoach heb ik geleerd om mezelf af te vragen wat mijn opdrachtgevers het liefst zouden lezen. Opdrachten waar je nu aan werkt of die je goed afgerond hebt, een interessante samenwerking of nieuws uit jouw vakgebied of dat van je doelgroep. Ook berichten waarmee je een (digitaal) gesprek uitlokt zijn niet alleen goed als marketingmiddel, maar leren je ook heel veel over je opdrachtgevers en doelgroep.

Van collega-tekstschrijvers weet ik dat nieuwsbrieven en emailmarketing ook goed kunnen werken. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Inspireer mij en anderen met jullie marketingverhalen!

Erika Pierik, bureau Mani