Beroepsvereniging
voor zelfstandige
communicatieprofessionals

Hoe vind ik opdrachten?

Hoe vind ik nieuwe opdrachtgevers als verse ZZP’er (en ook als doorgewinterde freelancer natuurlijk)?

En dan heb je eindelijk de stap gezet naar zelfstandig ondernemerschap, je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, visitekaartjes laten maken en je potloden geslepen. Je staat te trappelen om van start te gaan. En dan volgt de eerste hobbel; de wereld laten zien dat jij in jouw vakgebied wat te bieden hebt. Dat ze jou moeten hebben voor die mooie opdracht! Hoe doe je dat?  Hoe krijg je nou die klanten die gebruik van jou willen maken? En, hoe krijg je na je eerste klant voldoende andere opdrachten?

Koude acquisitie

Voor veel ZZP’ers lastig want je moet jezelf echt in de markt zetten en verkopen! Mensen kennen je niet en wimpelen je vaak af omdat ze geen zin en tijd hebben om naar je te luisteren. Soms kan het handig zijn om een open sollicitatie te sturen, maar dan moeten ze je maar net onthouden hebben als zich een opdracht aandient. Vaak verdwijnt zo’n sollicitatie linea recta in hun “ronde archief” Koude acquisitie kost veel tijd en levert relatief weinig op t.o.v. de uren en energie die je er aan kwijt bent. High input low output dus. En veel frustratie.

Wel handig als je een product of dienst biedt waarvan men zich nog niet bewust is dat men er behoefte aan heeft. Dan moet je wel met een erg goed en sterk verhaal komen en vaak ook een (te) laag uurtarief rekenen.

Opdrachten vinden via je netwerk

Je contacten hebben op basis van je eerdere diensten en prestaties geloof en vertrouwen in je.  Ze dragen je graag voor. Je contacten moeten dan wel weten dat een opdrachtgever zoekt naar iemand als jij en ook dat jij zoekt naar iemand zoals de opdrachtgever. Heb je nog geen relevant netwerk of ben je nog in de opstartfase als ZZP’er? Dan kun je je aansluiten bij een lokale businessclub maar dan moet je het wel leuk vinden om je door talloze ontbijtjes en pitches heen te werken. Kans is wel aanwezig dat je je steeds binnen hetzelfde kringetje aan opdrachtgevers blijft begeven en die moeten dan maar net wat voor je hebben.

Reageren op vacatures (bijvoorbeeld via een opdrachtenbank)

De opdrachtgever kent je niet maar heeft wel een hulpvraag. Er is dus daadwerkelijk behoefte aan iemand op een bepaald moment in de tijd. Je moet dan maar net kunnen. En als je kunt moet je vaak wedijveren met allemaal andere ‘geschikte ‘ kandidaten die ook interesse hebben. Hoe zorg je er nou voor dat jij bovendrijft tussen alle reacties:

  • Maak je CV passend op de opdracht:

Schrijf de zaken die qua ervaring relevant zijn wat uitgebreider uit en kort minder relevante zaken sterk in. Probeer als ZZP’er niet om je CV in twee pagina’s te proppen. Dat is momenteel mode maar geeft een opdrachtgever die jou niet kent vaak te weinig info. Liever vijf pagina’s met relevante zaken dan twee pagina’s die zo ingedikt zijn dat ze eigenlijk weinig over je zeggen. Laat ook de woorden die een opdrachtgever in een opdrachtomschrijving gebruikt -zeker bij het onderdeel ‘eisen en wensen’ terugkomen zodat men aan de opdrachtgeverkant alleen maar hoeft af te vinken. Hier kun je echt punten mee scoren! En laat zien dat je bijblijft in je vak door bij “opleidingen, trainingen en cursussen” te beschrijven wat je allemaal gedaan hebt, ook als dit om een kort seminar of een online training gaat.

  • Zorg voor een transparante, makkelijk te lezen opmaak. Vergeet al die fancy CV’s met pictogrammen. Deze zien er leuk uit als je als vormgever wilt werken maar voegen weinig toe voor andere functies. Kort, puntsgewijs per opdracht of baan beschrijven wat je taken/ verantwoordelijkheden waren en vermijd lijdende taal, maak het actief! Prop een pagina vooral niet te vol, houd het overzichtelijk! Voeg eventueel een representatieve, zakelijke foto toe bij je persoonlijke gegevens.
  • Altijd een motivatie schrijven want dit geeft aan waarom jij passie hebt voor deze opdracht (waarom ben je nu precies enthousiast over deze opdracht bij deze opdrachtgever). Vertel waarom je goed past en wat je meeneemt aan kennis, kunde en persoonlijkheid om de opdracht goed te kunnen uitvoeren en waarom je goed aansluit bij de opdrachtgever. Probeer te achterhalen wat de cultuur is bij de opdrachtgever (formeel, informeel etc.). Op de website van een opdrachtgever kun je vaak veel achterhalen over hun cultuur door de dingen die ze benoemen en door hun woordgebruik (formeel / informeel etc.). Sluit in je motivatie hier op aan. Benoem eventuele eerdere relevante opdrachten. De opdrachten die je aanstipt in je motivatie moet je ook altijd goed vindbaar in je CV terug laten komen.